Juttuja

Jalkapallo yhteinen harrastus koko perheelle

Salista kantautuu korviin voimakkaita kannustushuutoja ja kenkien aiheuttamia vingahduksia, kun tulevat ”Kalmarit” ja ”Litmaset” taistelevat pallosta. Valmentaja pysäyttää pelin ja antaa uusia ohjeita ja peli jatkuu. Muutamat vanhemmat seurailevat salin laidalta, miten oma tyttö tai poika pärjää joukon mukana. Yhteinen harrastus on antanut monelle vanhemmalle mahdollisuuden viettää laatuaikaa lastensa kanssa ja he ovat mielellään mukana lastensa harrastuksen parissa. Yhteinen harrastus on parasta, mitä voi lapsen kanssa tehdä, on se sitten mikä laji tahansa.

Jalkapallo on loistava liikuntaharrastus nuorille. Siinä kunto kohenee huomaamatta. Harrastuksen aloittaminen varhaisessa vaiheessa luo hyvää pohjaa tulevaisuudelle. Se tarjoaa nuorelle mahdollisuuden saada uusia kavereita, oppia uusia asioita ja kokea onnistumisen iloa.

Harjoituksissa koordinaatio kehittyy, mikä taas auttaa hallitsemaan koko kehoa paremmin ja näin ollen on helpompi oppia ja sisäistää uudet kikat ja temput. Nuorten sosiaaliset taidot kehittyvät myös lajin parissa. Opitaan toimimaan yhdessä ja ottamaan muut huomioon. Nuoret saavat ikimuistettavia kokemuksia eri tapahtumista. Pelireissut, turnaukset ja taitokilpailut antavat paljon, niin pelaajille kuin vanhemmillekin. Lajista moni onkin löytänyt itselleen hyvän harrastuksen.

Vanhemmille jalkapallo tarjoaa monia eri mahdollisuuksia lajin parissa. Voi toimia joukkueenjohtajana, huoltajana, valmentajana, tuomarina tai muuten vaan olla mukana kentän laidalla kannustamassa.

Mikä sen hienompi hetki, kun oma pikku taapero saa pallon haltuunsa pelissä, pääsee kuljettamaan kohti vastustajan maalia ja onnistuu maalinteossa. Voi sitä iloa ja riemua mikä hehkuu lapsesta onnistumisen myötä. Kovempikin kaveri kentän laidalla siinä heltyy ilon kyyneliin. Ja ne hetket kun nuori ”Litmanen” tai ”Kalmari” tulee kotiin pelireissulta. Silmät suurena, intoa täynnä kertoo miten onnistui maalinteossa tai valmentaja kehui onnistuneesta pallon riistosta. Nämä hetket ovat niitä palkintoja joita myös valmentajat, joukkueenjohtajat ja huoltajat kokevat kentän laidalla.

Kokemäen Pallon ajatuksena on, että jokainen nuori pääsee osallistumaan pelin tuomiin iloihin ja onnistumisiin. Näin turvaamme myös jatkossa sen, että innokkaita harrastajia riittää tulevaisuudessa temmeltämään kaupungin viheriöillä.

Jarmo Hämäläinen

Naisjoukkueen valmentaja